O PLANEJAMENTO ESTRATÉGICO COMO FERRAMENTA DE ALINHAMENTO INSTITUCIONAL

APONTAMENTOS DO PROCESSO DE IMPLANTAÇÃO DE UM INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO PROFISSIONAL, CIENTÍFICA E TECNOLÓGICA

Authors

  • Fani Eberhardt Instituto Federal Catarinense/Blumenau/SC/Brasil
  • Sonia Fernandes Instituto Federal Catarinense/Blumenau/SC/Brasil

DOI:

https://doi.org/10.51923/repae.v7i2.254

Keywords:

Planejamento, Planejamento Estratégico, Instituto Federal, Administração Pública

Abstract

This article aims to contribute to the best practices in the use of the tool Strategic Planning, through the analysis of potentialities and difficulties identified by the Managers, on the strategic planning tool, and on the development and implementation of the tool at the Catarinense Federal Institute. The research occurred by means of a structured questionnaire, applied to IFC managers, from 06 to 25 October 2019. In the research results, related to the  strategic planning tool, the identified potentialities were: principle of processes continuity ; change in processes-innovation; and clarity in the development of the strategic planning stages. The identified difficulties were: resistance to processes changing; follow-up / monitoring of objective achievement; and amount of information needed for tool monitoring and use. In relation to the development and implementation of the strategic planning, the identified potentialities were: usage of data as a basis / aid for the development of other documents and / or actions; institutional alignment; and participation of the institution's managers. The identified difficulties were: number of actors involved in the implementation process; follow-up/ monitoring objective achievement; and knowledge of the tool by the managers. Among the contributions to best practices in future implementations of the strategic planning, the following stand out: need for prior verification of data and information about the Institution; diagnosis of managers’ knowledge about the strategic planning tool and the appropriate training to the reality of the Institution; presentation to the managers of the proposal and identification of actors who will participate and contribute to the strategic planning process, clarifying each step of the process; usage of technology in the control process, optimizing systematization of data and information; and engagement of everyone.

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Author Biographies

Fani Eberhardt, Instituto Federal Catarinense/Blumenau/SC/Brasil

Doutoranda em Desenvolvimento Regional - FURB (2020 - em andamento). Mestre em Administração pela Fundação Universidade Regional de Blumenau (2004) e Graduada em Administração de Empresa pela Fundação Universidade Regional de Blumenau (2001). Professora efetiva do Instituto Federal Catarinense- IFC - Campus Blumenau (04/2012- atual). Diretora de Desenvolvimento Institucional do Instituto Federal Catarinense (Jan/2018 - Jan/2020). Diretora de Extensão do Instituto Federal Catarinense- IFC (Fev/2016 - Dez/2017). Coordenadora e Professora do Curso de Administração - FAMEBLU/UNIASSELVI (2009 - 2012). Coordenadora de Estágio Supervisionado - IBES/SOCIESC (2004 - 2009). Coordenadora do Curso de Administração - IBES/SOCIESC (2008 - 2009). Coordenadora Adjunta do Curso de Administração - IBES/SOCIESC (2007 - 2008).

Sonia Fernandes , Instituto Federal Catarinense/Blumenau/SC/Brasil

Graduação em Pedagogia pela Universidade do Planalto Catarinense/UNIPLAC (1992) /SC. Mestrado (2001) e Doutorado (2008) em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos/UNISINOS/RS. Doutoramento sanduíche na Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade do Porto/UP/PT. Professora (desde 1987 ? da Educação Infantil à Pós-Graduação) e pesquisadora (a partir dos anos 2000). Linha de Pesquisa: Políticas e Processos Pedagógicos em Educação e Formação de Professores. Experiência em processos de formação continuada de professores da Educação Básica e Superior. Experiência em Gestão na Educação Superior (cursos de graduação e pós-graduação lato e stricto sensu) e, na Educação Básica (Supervisora Escolar e Diretora de EEB). Participação em Conselhos universitários e municipais de Educação e da Mulher. A partir de 2010 ? é docente no Instituto Federal Catarinense (IFC). Coordenou a Unidade Urbana do Campus Rio do Sul (2010) e o setor de Ensino Superior do Campus Camboriú (2012? 2015) e, foi Foi coordenadora institucional do PIBID/IFC. Foi coordenadora da Câmara de Ensino do Conif (2016-2017). Foi membro da Câmara de Desenvolvimento Institucional. Membro Conselho Consultivo do Programa de Aperfeiçoamento dos Processos de Regulação e Supervisão da Educação Superior/CC-PARES (representando o Conif). Foi membro do Fórum Nacional de Educação/FNE (representando o Conif). Docente do ProfEPT (Mestrado Profissional) e do Mestrado em Educação (IFC/Campus Camboriú). Membro da Diretoria do Conif (2020) ? vice presidente de Assuntos Acadêmicos. Reitora do Instituto Federal Catarinense (2016-2019), reeleita (2020-2023).

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Published

2021-10-08

How to Cite

Eberhardt, F., & Fernandes , S. (2021). O PLANEJAMENTO ESTRATÉGICO COMO FERRAMENTA DE ALINHAMENTO INSTITUCIONAL: APONTAMENTOS DO PROCESSO DE IMPLANTAÇÃO DE UM INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO PROFISSIONAL, CIENTÍFICA E TECNOLÓGICA. Journal of Teaching and Research in Administration and Engineering, 7(2), 36–53. https://doi.org/10.51923/repae.v7i2.254

Issue

Section

Artigos