ONLINE COLLABORATIVE TEACHING IN GRADUATE PROGRAMS IN MANAGEMENT AND ACCOUNTING DURING THE COVID-19 PANDEMIC

MODELS, MOTIVATIONS, AND EFFECTS PERCEIVED BY TEACHERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51923/repae.v11i1.389

Keywords:

Ensino colaborativo online, pandemia da covid-19, pós-graduação stricto sensu, ensino da contabilidade, ensino da administração

Abstract

During the COVID-19 pandemic, educational institutions adopted emergency remote teaching. Some graduate programs began offering courses using the online collaborative teaching (OCT) approach. We conducted study aimed at understanding how different OCT models were adopted by faculty, their motivations for adoption, and the perceived effects in terms of benefits, dilemmas, and challenges, among others. To this end, we did semi-structured interviews with eight faculty members of graduate programs in Accounting and Management from public universities who taught courses using this approach between 2020 and 2022. We identified that these faculty members independently adopted different models of OCT. The reported benefits included greater mutual support, increased interaction among teachers, stimulation of critical thinking, and more dynamic classes. Among the challenges were the workload due to the urgency of changes, preparation, and sufficient technological resources. OCT can be an innovative strategy aiding in faculty integration and development, improving the quality of hybrid and online teaching in a context that demands articulation between graduate programs and their internationalization, and the increasing use of these modalities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Igor da Cunha Ferreira Martins Silveira, UFRJ / FACC

Mestre em Ciências Contábeis (2023) pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Especialista em Finanças Corporativas (2017) pelo IDCE / Faculdade Presbiteriana Mackenzie Rio, Bacharel em Administração (2014) e em Ciências Contábeis (2015) pela Universidade Candido Mendes (UCAM). Atualmente atua como Professor Substituto na Faculdade de Administração e Ciências Contábeis (FACC) da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), e como Professor Auxiliar na Universidade Candido Mendes (desde 2016), ministrando disciplinas na área de Ciências Contábeis e Finanças. Tem experiência na área de Ensino, Administração, Ciências Contábeis e Finanças.

Renata Georgia Motta Kurtz, UERJ / FAF

Works with education that transforms the learner, providing self-knowledge, emotional intelligence, presence, active listening, empathy, compassion, connection, assertive communication, conscious decision-making, openness to creativity and change, improving decision-making, openness to creativity and change, conflict resolution and resolving conflicts and dealing with problems, enhancing personal and professional relationships to act with equity, reduction of inequalities and social considering diversity and the social impact.

References

Baeten, M., & Simons, M. (2014). Student teachers’ team teaching: Models, effects, and conditions for implementation. Teaching and Teacher Education, 41, 92–110.

Bardin, L. (2016). Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70.

Bariviera, C., Fagundes, J. P., & Cerqueira-Adão, S. A. da R. (2021). O impacto do ensino remoto no processo de aprendizagem e formação do administrador do curso de administração da Universidade Federal do Pampa em tempos de pandemia de COVID-19. In Anais do 20º Colóquio Internacional de Gestão Universitária – CIGU 2021 (Online). Florianópolis: UFSC.

Bockorni, B. R. S., & Gomes, A. F. (2021). A amostragem em snowball (bola de neve) em uma pesquisa qualitativa no campo da Administração. Revista de Ciências Empresariais da UNIPAR, 22(1), 105–117.

Canané, C. M. M. (2021). Fadiga do zoom em contexto académico: O que este fenómeno implica nos estudantes universitários em Portugal (Dissertação de Mestrado). Instituto Superior de Psicologia Aplicada, Lisboa.

Costa, D. S. (2021). O teletrabalho na Sociedade do Cansaço: Análise comparativa entre professores universitários de Portugal e Brasil (Dissertação de Mestrado). Faculdade de Ciências e Tecnologia, Universidade de Coimbra.

Castro, E. de, & Oliveira, U. T. V. de. (2022). A entrevista semiestruturada na pesquisa qualitativa-interpretativa: Um guia de análise processual. Entretextos, 22(3), 25–45.

De Weerdt, D., et al. (2024). Studying the effectiveness of team teaching: A systematic review on the conceptual and methodological credibility of experimental studies. Review of Educational Research, 1–46.

Farias, R. S. de, & Araújo, A. M. P. de. (2016). Percepção dos professores de contabilidade quanto aos espaços formativos para o ofício da docência no Brasil. Revista de Contabilidade e Organizações, 10(28), 58–70.

Gast, J., et al. (2017). Team-based professional development interventions in higher education: A systematic review. Review of Educational Research, 87(4), 736 –767.

Hargreaves, A. (2019). Teacher collaboration: 30 years of research on its nature, forms, limitations, and effects. Teachers and Teaching, 25(5), 603–621.

Helms, M. M., Alvis, J. M., & Willis, M. (2005). Planning and implementing shared teaching: An MBA team-teaching case study. Journal of Education for Business, 81(1), 29–34.

Hodges, C. B., et al. (2020, March 27). The difference between emergency remote teaching and online learning. Educase Review.

Jang, S.-J. (2008). Innovations in science teacher education: Effects of integrating technology and team-teaching strategies. Computers & Education, 51(2), 646–659.

Jardí, A., Webster, R., Petreñas, C., & Puigdellívol, I. (2022). Building successful partnerships between teaching assistants and teachers: Which interpersonal factors matter? Teaching and Teacher Education, 109, 103523.

Kreuzberg, F., & Rausch, R. B. (2013). Compreensões de professores que atuam na pós-graduação stricto sensu sobre professor reflexivo e professor pesquisador. Administração: Ensino e Pesquisa, 14(1), 99–121. https://doi.org/[incluir DOI, se disponível]

Liebel, G., Burden, H., & Heldal, R. (2017). For free: Continuity and change by team teaching. Teaching in Higher Education, 22(1). https://doi.org/[incluir DOI, se disponível]

Miranda, G. J., Casa Nova, S. P. de C., & Cornacchione Júnior, E. B. (2012). Os saberes dos professores-referência no ensino de contabilidade. Revista Contabilidade & Finanças, 23(59), 142–153. https://doi.org/[incluir DOI, se disponível]

Moreira, D. A. A., & Silva, M. A. da R. (2023). O ensino remoto emergencial nas IES durante a pandemia de COVID-19: Uma revisão sistemática da literatura. EmRede - Revista de Educação a Distância, 10.

Morelock, J. R., et al. (2017). Power, perceptions, and relationships: A model of co-teaching in higher education. College Teaching, 65(4), 182–191.

Nascimento, L. C. N., et al. (2018). Theoretical saturation in qualitative research: An experience report in interview with schoolchildren. Revista Brasileira de Enfermagem, 71(1), 228–233.

Nevin, A. I., Thousand, J. S., & Villa, R. A. (2009). Collaborative teaching for teacher educators: What does the research say? Teaching and Teacher Education, 25(4), 569–574.

Newell, C., & Bain, A. (2018). Team-based collaboration in higher education learning and teaching: A review of the literature. Singapura: Springer.

Patrus, R., & Lima, M. C. (2014). A formação de professores e de pesquisadores em administração: Contradições e alternativas. Revista Economia & Gestão, 14(34), 4–29.

Pereira, R. J., Oliveira, V. M. de, & Costa-Nascimento, D. V. da. (2022). Ensino e aprendizagem remotos: Lacunas no campo da administração no contexto da pandemia de COVID-19. Administração: Ensino e Pesquisa, 23(1), 67–98.

Rooks, R. N., Scandlyn, J., Pelowich, K., & Lor, S. (2022). Co-teaching two interdisciplinary courses in higher education. International Journal for the Scholarship of Teaching and Learning, 16(2).

Santos, E. (2020). EAD, palavra proibida. Educação online, pouca gente sabe o que é. Ensino remoto, o que temos. Revista Docência e Cibercultura.

Silva, J. A. de O., Rangel, D. A., & Souza, I. A. de. (2020). Docência superior e ensino remoto. Revista Docência do Ensino Superior, 10, 1–19.

Tractenberg, L. (2011). Colaboração docente e ensino colaborativo na educação superior em ciências, matemática e saúde: Contexto, fundamentos e revisão sistemática (Tese de Doutorado). Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.

Tractenberg, L. (2012). O ensino colaborativo online (ECO): Promovendo inovações no trabalho pedagógico no Ensino Superior. In Anais do 7º Congresso Iberoamericano de Docência Universitária – CIDU 2012 (pp. 491–506). Porto, Portugal: CIIE.

Vangrieken, K., Dochy, F., Raes, E., & Kyndt, E. (2015). Teacher collaboration: A systematic review. Educational Research Review, 15, 17–40.

Published

2025-04-30

How to Cite

Tractenberg, L., Silveira, I. da C. F. M., & Kurtz, R. G. M. (2025). ONLINE COLLABORATIVE TEACHING IN GRADUATE PROGRAMS IN MANAGEMENT AND ACCOUNTING DURING THE COVID-19 PANDEMIC: MODELS, MOTIVATIONS, AND EFFECTS PERCEIVED BY TEACHERS. Journal of Teaching and Research in Administration and Engineering, 11(1), 19–38. https://doi.org/10.51923/repae.v11i1.389

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.