POTENCIALIZANDO A APRENDIZAGEM COM IA: CHATGPT COMO SUPORTE AO PROFESSOR UNIVERSITÁRIO NA ERA DOS GRANDES DESAFIOS AVALIATIVOS
DOI:
https://doi.org/10.51923/repae.v11i1.396Keywords:
Artificial Intelligence, Educational Assessment, ENADE, ChatGPT, Teacher TrainingAbstract
This article analyzes the potential use of artificial intelligence (AI), specifically ChatGPT, as a support tool for higher education teaching practices, particularly in the development of assessment questions modeled after the ENADE exam. Given the contemporary demand for evaluations that foster critical competencies, the study highlights how AI can assist university professors in producing contextualized assessment instruments aligned with curricular guidelines and the requirements of external exams and public service entrance tests. By utilizing official documents and crafting specific prompts, the tool demonstrated the ability to generate questions with structure and quality comparable to those required by INEP. Furthermore, the article discusses the limitations and necessary precautions in the use of AI in education, emphasizing the importance of teacher mediation, ethics, content reliability, and critical review. It concludes that, when used consciously, pedagogically, and strategically, artificial intelligence can expand teaching possibilities, contribute to the critical formation of students, and enhance the quality of higher education.
Downloads
References
Anthropic. (2023). Introducing Claude. Disponível em: https://www.anthropic.com. Acesso em: 16 maio 2025.
Bender, Emily M.; Gebru, Timnit; Mcmillan-Major, Angelina; Shmitchell, Shmargaret. (2021). On the dangers of stochastic parrots: can language models be too big?. In: Proceedings of the 2021 ACM Conference on Fairness, Accountability, and Transparency. ACM. https://doi.org/10.1145/3442188.3445922
BRASIL. (2018). Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de graduação. Brasília: MEC.
Costa, L. F. (2024). Ferramentas de IA na educação: o que muda para o professor? Revista Educação Digital, v. 2, n. 1.
EDUSOFT. (2025). ChatGPT: 7 benefícios para utilização por professores. Disponível em: https://edusoft.com.br/chatgpt-7-beneficios-para-utilizacao-por-professores/. Acesso em: 16 maio.
Geisa, Patricia. (2025). Guia completo sobre ChatGPT para professores: tudo que você precisa. Disponível em: https://educamundo.com.br/blog/guia-completo-chatgpt-para-professores/. Acesso em: 16 maio 2025.
Giannini, Fernando. (2025). 20 maneiras que os professores podem utilizar o ChatGPT para facilitar suas vidas. Disponível em: https://fernandogiannini.com.br/20-maneiras-que-os-professores-podem-utilizar-o-chatgpt-para-facilitar-suas-vidas/. Acesso em: 16 maio 2025.
GOOGLE. (2025). Meet Gemini: our most capable AI model. 2024. Disponível em: https://blog.google/technology/ai/meet-gemini/. Acesso em: 16 maio 2025.
INEP. (2022). Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes – ENADE: Documento de Referência. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira.
INEP. (2024). Mapa da prova: Licenciatura em Pedagogia – ENADE 2024. Brasília: INEP. Disponível em: https://www.gov.br/inep. Acesso em: 16 maio 2025.
Luckin, Rose; Holmes, Wayne; Griffiths, Mark; Forcier, Louis. (2016). Intelligence unleashed: an argument for AI in education. Pearson.
Moran, José Manuel. (2015). A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. Campinas: Papirus.
OPENAI. (2023). Introducing ChatGPT. Disponível em: https://openai.com/blog/chatgpt. Acesso em: 16 maio 2025.
Perrenoud, Philippe. (1999). Ensinar: agir na urgência, decidir na incerteza. Porto Alegre: Artmed.
Selwyn, Neil. (2019). Should robots replace teachers? AI and the future of education. Cambridge: Polity Press.
Teachy, Iara. (2023). Como professores podem utilizar o ChatGPT para criar provas personalizadas?. Disponível em: https://blog.teachy.ai/como-utilizar-o-chatgpt-para-criar-provas/. Acesso em: 16 maio 2025.
Vidakovic, Ivana. (2023). 6 prompts para os professores melhorarem o processo de aprendizagem. Disponível em: https://textcortex.com/pt/post/chatgpt-prompts-for-teachers. Acesso em: 16 maio 2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Gina Magali Horvath Miranda, Alessandro Marco Rosini, Elida Pereira Macedo (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição - No comercial - Sin derivaciones 4.0 Internacional
1.O(s) autor(es) autoriza(m) a publicação do artigo na revista;
2.O(s) autor(es) garante(m) que a contribuição é original e inédita e que não está em processo de avaliação em outra(s) revista(s);
3.A revista não se responsabiliza pelas opiniões, ideias e conceitos emitidos nos textos, por serem de inteira responsabilidade de seu(s) autor(es);
4.É reservado aos editores o direito de proceder ajustes textuais e de adequação do artigos às normas da publicação.
1.1 Copyright Statement
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial-No Derivers 4.0 International license.
1. The author (s) authorize the publication of the article in the journal;
2. The author (s) warrant that the contribution is original and unpublished and is not in the process of being evaluated in other journal (s);
3. The journal is not responsible for the opinions, ideas and concepts emitted in the texts, as they are the sole responsibility of its author (s);
4. The editors are entitled to make textual adjustments and to adapt the articles to the standards of publication.