POTENCIALIZANDO A APRENDIZAGEM COM IA: CHATGPT COMO SUPORTE AO PROFESSOR UNIVERSITÁRIO NA ERA DOS GRANDES DESAFIOS AVALIATIVOS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51923/repae.v11i1.396

Keywords:

Artificial Intelligence, Educational Assessment, ENADE, ChatGPT, Teacher Training

Abstract

This article analyzes the potential use of artificial intelligence (AI), specifically ChatGPT, as a support tool for higher education teaching practices, particularly in the development of assessment questions modeled after the ENADE exam. Given the contemporary demand for evaluations that foster critical competencies, the study highlights how AI can assist university professors in producing contextualized assessment instruments aligned with curricular guidelines and the requirements of external exams and public service entrance tests. By utilizing official documents and crafting specific prompts, the tool demonstrated the ability to generate questions with structure and quality comparable to those required by INEP. Furthermore, the article discusses the limitations and necessary precautions in the use of AI in education, emphasizing the importance of teacher mediation, ethics, content reliability, and critical review. It concludes that, when used consciously, pedagogically, and strategically, artificial intelligence can expand teaching possibilities, contribute to the critical formation of students, and enhance the quality of higher education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gina Magali Horvath Miranda, Faculdade Flamingo

Possui graduação em Bracharel Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1985), graduação em Licenciatura Plena Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1986), mestrado em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2009) e doutorado em Educação Matemática pela Universidade Anhanguera de São Paulo (2018). Foi Professora titular - E E Prof Antonio Francisco Redondo por 27 anos, professor titular do Grupo Educacional Flamingo. Tem experiência na área de Ciência da Computação, com ênfase em Processamento de Línguas Naturais, atuando principalmente nos seguintes temas: geometria das transformações, processamento de lingua natural, integral dupla, geometria hiperbólica e teoria da cognição corporificada.

http://lattes.cnpq.br/0722272551194018

 

Alessandro Marco Rosini, UNIDERP/MS

Experiência em mais de 25 anos de atuação na área de Tecnologia da Informação, Governança Corporativa e Gestão Educacional nos segmentos empresarial e educacional, apresentando visão sistêmica e multidisciplinar. Pós-Doutorado em Administração de Empresas pela FEA USP, Doutorado em Comunicação e Semiótica - Tecnologia da Informação e Mestrado em Administração de Empresas - Planejamento Estratégico pela PUC-SP, Pós-graduação em Administração de Empresas, Graduado em Física, em Processos Gerenciais e em Administração de Empresas. Fluência no idioma inglês. Professor Universitário (Mestrado, Pós-Graduação e Graduação) nas áreas de administração, tecnologia, educação e comunicação envolvendo as subáreas de tecnologias da informação e comunicação, organização e estratégia. Experiência em Gestão Acadêmica em Graduação e Pós-Graduação e Pesquisa. (CAPES e INEP). Cv lattes: http://lattes.cnpq.br/5109240355917713. https://scholar.google.com/citations?hl=pt-BR&user=0FHUD20AAAAJ&view_op=list_works&sortby=pubdate

Elida Pereira Macedo, Faculdade Flamingo

Professor Faculdade Flamingo

References

Anthropic. (2023). Introducing Claude. Disponível em: https://www.anthropic.com. Acesso em: 16 maio 2025.

Bender, Emily M.; Gebru, Timnit; Mcmillan-Major, Angelina; Shmitchell, Shmargaret. (2021). On the dangers of stochastic parrots: can language models be too big?. In: Proceedings of the 2021 ACM Conference on Fairness, Accountability, and Transparency. ACM. https://doi.org/10.1145/3442188.3445922

BRASIL. (2018). Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de graduação. Brasília: MEC.

Costa, L. F. (2024). Ferramentas de IA na educação: o que muda para o professor? Revista Educação Digital, v. 2, n. 1.

EDUSOFT. (2025). ChatGPT: 7 benefícios para utilização por professores. Disponível em: https://edusoft.com.br/chatgpt-7-beneficios-para-utilizacao-por-professores/. Acesso em: 16 maio.

Geisa, Patricia. (2025). Guia completo sobre ChatGPT para professores: tudo que você precisa. Disponível em: https://educamundo.com.br/blog/guia-completo-chatgpt-para-professores/. Acesso em: 16 maio 2025.

Giannini, Fernando. (2025). 20 maneiras que os professores podem utilizar o ChatGPT para facilitar suas vidas. Disponível em: https://fernandogiannini.com.br/20-maneiras-que-os-professores-podem-utilizar-o-chatgpt-para-facilitar-suas-vidas/. Acesso em: 16 maio 2025.

GOOGLE. (2025). Meet Gemini: our most capable AI model. 2024. Disponível em: https://blog.google/technology/ai/meet-gemini/. Acesso em: 16 maio 2025.

INEP. (2022). Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes – ENADE: Documento de Referência. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira.

INEP. (2024). Mapa da prova: Licenciatura em Pedagogia – ENADE 2024. Brasília: INEP. Disponível em: https://www.gov.br/inep. Acesso em: 16 maio 2025.

Luckin, Rose; Holmes, Wayne; Griffiths, Mark; Forcier, Louis. (2016). Intelligence unleashed: an argument for AI in education. Pearson.

Moran, José Manuel. (2015). A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. Campinas: Papirus.

OPENAI. (2023). Introducing ChatGPT. Disponível em: https://openai.com/blog/chatgpt. Acesso em: 16 maio 2025.

Perrenoud, Philippe. (1999). Ensinar: agir na urgência, decidir na incerteza. Porto Alegre: Artmed.

Selwyn, Neil. (2019). Should robots replace teachers? AI and the future of education. Cambridge: Polity Press.

Teachy, Iara. (2023). Como professores podem utilizar o ChatGPT para criar provas personalizadas?. Disponível em: https://blog.teachy.ai/como-utilizar-o-chatgpt-para-criar-provas/. Acesso em: 16 maio 2025.

Vidakovic, Ivana. (2023). 6 prompts para os professores melhorarem o processo de aprendizagem. Disponível em: https://textcortex.com/pt/post/chatgpt-prompts-for-teachers. Acesso em: 16 maio 2025.

Published

2025-04-30

How to Cite

Miranda, G. M. H., Rosini, A. M., & Macedo, E. P. (2025). POTENCIALIZANDO A APRENDIZAGEM COM IA: CHATGPT COMO SUPORTE AO PROFESSOR UNIVERSITÁRIO NA ERA DOS GRANDES DESAFIOS AVALIATIVOS. Journal of Teaching and Research in Administration and Engineering, 11(1), 52–64. https://doi.org/10.51923/repae.v11i1.396

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.